به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از ایسنا، محمد راستاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موافقتنامه چابهار در سال ۹۶ نهایی شد و بر اساس توافقی که در سطح روسای جمهور سه کشور صورت گرفته بود، بنا شد بحثهای کارشناسی در قالب نشستهایی با حضور مقامات پیگیری شود که خوشبختانه گام نخست آن امروز و در تهران کلید خورد.
وی ادامه داد: بندر چابهار از نظر جغرافیایی در موقعیت بسیار مطلوبی قرار دارد و با توجه به این شرایط توانایی جذب سرمایهگذار برای توسعه زیرساختها در چابهار بسیار بالا است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به حضور و سرمایهگذاری شرکت APGL در چابهار اظهار کرد: خوشبختانه در طول این مدت سرمایهگذاریهای خوبی در چابهار انجام شده و شرکت اپراتور هندی نیز با پیگیری مقدمات لازم تنها چند گام تا آغاز رسمی کار خود در چابهار فاصله دارد. آخرین بحثی که در این رابطه باقی مانده بود، مربوط به نهایی کردن ضمانتنامههای بانکی میشد که خوشبختانه با نهایی شدن آن میتوان پیشبینی کرد فعالیت این شرکت هندی از دو هفته دیگر رسما کلید بخورد.
راستاد توسعه بندر چابهار را مسئلهای بسیار مهم برای منطقه دانست و افزود: نه تنها سه کشور ایران، هندوستان و افغانستان میتوانند در بخشهای مختلف این بندر فعالیت کرده و اولویتهای اقتصادی خود را از جمله تجارت مشترک و ترانزیت منطقهای در دستور کار قرار دهند، بلکه توسعه چابهار برای کشورهای آسیای میانه، اروپای شرقی و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان اهمیت بسیار زیادی دارد. از این رو ما میتوانیم انتظار داشته باشیم که با توسعه زیرساختها از ظرفیت چابهار به طور کامل استفاده شود.
وی با اشاره به وارد شدن ۹ محموله کشتی صادرات گندم هند به چابهار تاکید کرد: این موضوع به خوبی نشان میدهد که چابهار توانایی مدیریت تقاضا برای ترانزیت در منطقه را دارد و امیدواریم همین روال ادامه داشته و کشتیهای بیشتری وارد این بندر مهم ایرانی شوند. یکی از مهمترین مزیتهای چابهار امکان رقابت این بندر با دیگر بنادر منطقه است و قطعا تلاش میکنیم که در این راستا با توسعه زیرساختها و بهبود مقررات کار را برای سرمایهگذاران و لاینرهای بینالمللی تسهیل کنیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره امکان ترانزیت بر صادرات کالا از افغانستان به سمت چابهار نیز گفت: امکانات و زیرساختهای لازم در این زمینه فراهم است و همان طور که در طول این مدت کالاهایی از هندوستان وارد چابهار شده و به سمت مقاصدشان حرکت کردهاند، امکان آن وجود دارد که کالاهایی از مبدا افغانستان نیز وارد چابهار شوند.